Steden en Gemeenten van Nederland > Procedures > In 3 stappen een verhuizing doorgeven na een adreswijziging

ADMINISTRATIEVE PROCEDURES

Een adreswijziging doorgeven doe je zo

Een adreswijziging doorgeven is erg belangrijk op het moment dat je bent verhuisd of gaat verhuizen. Verschillende officiële instanties moeten namelijk precies op de hoogte zijn van waar je op een bepaald moment woont. Bijvoorbeeld om belangrijke post te bezorgen en op een correcte wijze eventuele alarmdiensten in te schakelen bij een noodgeval. In deze tekst nemen we daarom met je door hoe een verhuizing doorgeven aan een gemeente precies werkt, waarom het belangrijk is en waar je allemaal op moet letten.

Verhuizing doorgeven aan gemeente: Hoe adreswijziging doen?

Hoe werkt een verhuizing doorgeven?

Een verhuizing doorgeven, is tegenwoordig niet heel moeilijk meer. In de basis is dit proces simpel uit te leggen aan de hand van een aantal stappen. Zo gelden voor het grootste gedeelte van de gemeenten dezelfde regels. Laten we ze één voor één met je doorlopen voor een zo duidelijk mogelijk overzicht:

1. Besluit om adreswijziging online of schriftelijk door te geven

In de eerste plaats heb je de keuze om je verhuizing online of schriftelijk door te geven. Zo is het mogelijk om dit per post te doen, door direct een brief te sturen aan je gemeente. De andere optie is om dit online met je DigiD te doen. Over het algemeen kost het minder moeite om dit online te doen, waardoor deze methode van velen de voorkeur krijgt. Let er daarbij op dat je de verhuizing altijd doorgeeft bij de nieuwe gemeentewaar je gaat wonen.

2. De juiste gegevens verzamelen

Na het maken van je keuze is het tijd om de juiste gegevens te verzamelen. De Rijksoverheid stelt bepaalde eisen wat de benodigde documentatie betreft. Dit geldt voor schriftelijk én online doorgeven. Zo heb je bijvoorbeeld een geldig legitimatiebewijs nodig, zoals een paspoort, een rijbewijs of een Nederlandse identiteitskaart. Ook moet je in het bezit zijn van een bewijs van bewoning. Denk dan aan een huurcontract of een koopakte. Heb je deze gegevens nog niet in je bezit? Vraag dan een geldig legitimatiebewijs aan of stuur een verzoek om een bewijs van bewoning.

3. Binnen juiste termijn afronden

Ten derde is het belangrijk het doorgeven van je adreswijziging binnen de juiste termijn af te ronden. Zo geven grote gemeentes als Amsterdam en Rotterdam bijvoorbeeld aan dat je dit maximaal 4 weken voor de verhuisdatum moet doen. Eventueel is het nog mogelijk tot 5 dagen na de verhuisdatum.

De kosten en verwerkingstijd van een adreswijziging doorgeven

Het volledige proces van een adreswijziging is normaal gesproken volledig gratis, mits je het binnen de termijn afrondt. Zoals eerder benoemd moet je dit proces dus uiterlijk 5 dagen na de verhuisdatum afronden.

Doe je het pas later? Dan hebben gemeenten het recht om een boete uit te delen.

De verwerking van een verhuizing duurt over het algemeen slechts een aantal dagen bij de meeste (grote) gemeentes in Nederland.

Voor wie is een verhuizing doorgeven aan de gemeente mogelijk?

Belangrijk om op te merken, is dat niet iedereen zomaar in staat is om een eigen verhuizing door te geven. Zo moet je bijvoorbeeld minimaal 16 jaar zijn en gelden er ook nog enkele andere voorwaarden. Wil je de verhuizing doorgeven voor een ander? Dan is dit alleen mogelijk met een volledig ingevuld en ondertekend machtigingsformulier.

Waarom een adreswijziging doorgeven belangrijk is

Tijdig een adreswijziging doorgeven, is om meerdere redenen erg belangrijk. Het is dan ook niet voor niets verplicht. Zo verloopt de verwerking van de verhuizing achter de schermen grotendeels automatisch nadat je het één keer via de gemeente doorgeeft. Maar welke instanties krijgen automatisch bericht van verhuizing?

In principe gaat het dan om alle belangrijke, officiële instanties, zoals:

  • • Je zorgverzekeraar
  • • Ziekenhuizen
  • • De politie
  • • De brandweer
  • • De Belastingdienst
  • • Overige overheidsinstanties (RDW, SVB, DUO, etc.)

Nu op de juiste manier aan de slag met je adreswijziging

Al met al is het dus heel goed mogelijk om je adreswijziging binnen een handomdraai door te geven. Dankzij systemen als DigiD en specifieke gemeentewebsites is dit proces je vandaag de dag zo makkelijk mogelijk gemaakt. Sta je dus op het punt om te verhuizen? Zorg er dan voor dat je direct de betreffende gemeente hiervan op de hoogte stelt. Zo kom je niet op een later moment onnodig in de problemen!